Blog
‘Nieuwe socialmediastrategie moet de meerwaarde van ons vak onderstrepen’
Het is en blijft een hardnekkig misverstand; dat Marleen van Boxtel en Laura van der Gun interieurstylisten zijn. Want het vak van interieurarchitéct blijkt in de praktijk toch nog vaak erg onbekend. “Veel mensen denken dat als ze Loom Interieurarchitecten inhuren, wij met een mooi bankstel aan komen zetten”, aldus de compagnons. “Maar dat is absolúút niet wat wij doen. Het is zoveel breder dan dat.” En dus gooiden ze het recent over een andere boeg. Samen met een communicatiebureau bepaalden de twee een nieuwe socialmediastrategie. Met rubrieken en content om de meerwaarde van hun vak te benadrukken. “Wij zijn ongelooflijk trots op wat we doen. Dus iedereen mag ook weten wat dat dan precies is. En hoe zich dat naar de praktijk vertaalt.”
Het was even stil op de online kanalen van het interieurarchitectenbureau. Maar zo rustig als het op hun ‘socials’ was, zo druk waren de dames achter de schermen. De nieuwe weg is inmiddels vol overtuiging ingeslagen, en er is allerhande content al in de maak. “Dat was ook wel nodig”, aldus Marleen. “Want we waren totaal niet zichtbaar. Net als wat ons vak inhoudt en hoe we ermee omspringen. We hebben zelf wel geprobeerd daar wat aan te doen, maar het effect daarvan was in onze ogen onvoldoende. Dan moet je op een gegeven moment experts inschakelen. Ieder immers z’n vak”, vertelt ze stellig.
Nieuwe rubrieken en online content
De samenwerking tussen de interieurarchitecten en hun Tilburgse communicatieprofessionals resulteerde in een contentkalender vol interessants voor de komende tijd. Een tipje van de sluier? Dat willen de dames wel oplichten. Laura: “Er komt een aantal blogs rondom ons vakgebied online. Daarin geven we een kijkje in onze keuken en worden aanpalende onderwerpen behandeld. Met verschillende polls spelen we daarnaast heel concreet op de contentbehoefte van onze volgers in. En in de rubriek ‘Bepalen en doorvertalen’ brengen we praktijkvoorbeelden in beeld; van ontwerp tot realisatie. We delen door ons samengestelde kleuren- en materialenpaletten voor onze klanten, gevolgd door de eindresultaten waarin alles samenkomt. En we geven uitleg over waarom juist die combinaties in de specifieke situaties zo goed werken. Niet alleen maar mooie plaatjes dus, maar tevens een stukje professionele context.”
Tekst: Strooploos